Konfliktuskezelés a munkahelyen

Neked is nehezen indul a hét? Kezdődik a munka, újabb 5 nap, mikor gyomorgörccsel indulsz munkába? Gondold át mi is a kellemetlenség oka, hiszen a munkahelyi konfliktus, minden munkában töltött órát képes megmérgezni. Mivel napunk nagy részét ott töltjük, fontos, hogy tudjuk kezelni ezeket a súrlódásokat. Az ünnepek közeledtével az emberek is idegesebbek és fáradtabbak, így több a konfliktus is.

Az emberek különböző személyiségekkel rendelkeznek, így teljesen természetes, hogy a véleményünk is különbözik. A munkahelyen viszont tétje van annak, hogy közösen tudjunk dolgozni. A konfliktusok hosszútávon csökkenthetik a koncentrációt, rontják a dolgozók hangulatát, ami hiányzásokhoz vezethet vagy akár felmondásokhoz is.

Ha a szakmai jellegű a nézeteltérés, akkor érdemes leülni megbeszélni azt, a lehető leghiggadtabban. Fontos, hogy ilyenkor tartsuk meg a szakmai nézőpontot, nem szabad arra koncentrálnunk, hogyan mondta el az illető a véleményét, csak arra, hogy mit mondott. Ha képesek vagyunk félre tenni az indulatainkat, akkor könnyebben átlátjuk, miben van a másiknak igaza és miben nincs, majd kitalálhatunk egy közös megoldást.

Ennél nehezebb ügy, ha a probléma személyes jellegű. A megoldás lehet az is, ha felvállaljuk a konfliktust vagy ha nem foglalkozunk vele és megpróbáljuk figyelmen kívül hagyni. Ha képesek vagyunk megkérdezni a másiktól, mi baja is van, akkor lehet, hogy ezzel a problémát is megtudjuk oldani. Ha nem szeretnél belemenni egy vitába, akkor próbáld meg kerülni az illetőt, ez persze nem oldja meg a problémát, de ha nincs okotok a konfliktusra, akkor nincs is miről beszélni. Persze ennél nehezebb esetek is előfordulhatnak, ezekről pedig mindenképpen beszélni kell.

A konfliktusok kezelését sokszor a megfelelő kommunikáció segíti elő. Legjobb, ha törekszünk az egyszerű, világos, türelmes, pozitív és tiszteletteljes kommunikációra. Fontos, hogy eltudjuk fogadni a kritikát, legyen önkontrollunk és kezelni tudjuk egymás érzéseit.